onsdag 27. januar 2010

MATPYRAMIDE TIL INSPIRASJON




Jeg liker denne matpyramiden, selv om jeg ikke verken vil eller klarer å være vegan, altså leve uten melk, ost eller egg i kosten. Det syns jeg blir for strengt, selv om jeg har stor respekt for den som velger det.

Men jeg liker idéen om å ha brød og kornprodukter som basis, fylle på med frukt og grønnsaker, og så toppe det hele med proteiner som bønner og linser sammen med fett og olje.

Jeg bruker i tillegg melk, ost og egg som prikken over i-en for å variere maten ytterligere. Dette er et bærekraftig kosthold som gir nok energi og næring, og som fører til mye mindre sløsing av proteinrikt fór til dyrehold.

Bedre helse og mindre lidelser for levende dyr til slakteriene, er andre klare fordeler. Dessuten blir det mye spennende mat av det.

Å spise fisk og skalldyr er både godt og sunt, men det er ikke noe jeg trenger til daglig. Kjøtt fra frittlevende dyr som sau, geit, rein, elg, sel og hval syns jeg er atskillig bedre enn kjøtt fra fugler og dyr som har stått trangt hele livet, for å å ende på slakteriet. Dessuten er vilt godt kjøtt, - tenk på en god rypemiddag, for eksempel! 

Men målet for meg er flere kjøttfrie måltider, og matpyramiden er ei god huskeliste når jeg handler. Og den hjelper på fantasien når jeg skal pønske ut nye retter!

Pyramiden fant jeg her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...