søndag 7. februar 2010

GULROTKAKE. DET ER GODT DET.
















Lyst på kake? Gulrotkake er knallgodt. Her er oppskriften:

3 dl revne gulrøtter
3 egg
1 dl sukker
3 dl hvetemel
1 1/2 dl rapsolje eller smelta smør
1 ts bakepulver

1 dl rosiner og 1 dl hakkede mandler, nøtter eller solsikkefrø, hvis du vil. Men dette er ikke nødvendig, sjekk mitt variasjonsforslag under.

Sett ovnen på 200 grader. Smør ei rund kakeform. Ha alt i en bolle og kjør med mikser'n et lite minutt til alt er godt blandet. Oppskriften sier pisk egg og sukker til eggedosis først, men det gidder ikke jeg. Her går alt i bollen samtidig.

Stek på rist nederst i ovnen i 30-40 minutter. Prøvestikk med fyrstikk eller tannpirker for å sjekke at den er ferdigstekt.


















Det deilige med denne kaka er at det går lynkjapt å lage den når du bare har revet gulrøttene. Så er det meg da, med min hang til variasjon:

I høst kjøpte jeg økoappelsiner og tørka appelsinskall. Nå hadde det stått på glass så lenge at det måtte i bruk: Jeg bløtla en passe mengde skall, finhakka og hadde i røra.

Dessuten er jeg glad i yoghurt og mener det gjør noe helt spesielt med kake. Så jeg hadde i to rikelige spiseskjeer naturell yoghurt og ei lita ts natron. Natron er viktig for å redusere syra i deigen.

Da kaka kom ut av ovnen, smeltet jeg ei halv plate hvit kokesjokolade og helte i striper over. Og så rev jeg 70 prosent intens mørk sjokolade oppå, og siden kaka enda var varm, smelta det fint inn i mønster på toppen.

Her er det bare et touch of class - ikke glasur i tjukke lag som dreper den gode kakesmaken.

Men den saftige gulrotkaka, appelsinsmak og sjokolade sammen: Jeg garanterer suksess.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...