søndag 4. desember 2016

DAGENS FRUKTFAT

Dagens fruktfat er vel egentlig et grønnsaksfat. De ligger fremme på kjøkkenbenken for å minne meg selv på å spise frukt og grønt hver eneste dag. Sammen med aprikoser, sitron og en godt moden banan - som jo faktisk er frukt - finner jeg rød løk, ingefær, kål, paprika, stangselleri, brokkoli og purre som minner meg om sommer, og om å putte litt ekstra grønt i panna eller gryta eller på skiva. Ekstra godt blir det óg.

mandag 13. juni 2016

JUNES BROKKOLISALAT

Jeg liker egentlig ikke rå brokkoli selv om jeg vet at det er sunt. Men på jobb har vi ei fabelaktig kantinedame som lager masse god vegetarmat til oss. Elsker det!

Hennes brokkolisalat er super.

Rå brokkoli i små buketter, men skyll den godt først. Rosiner, sier hun. Tørket aprikos i små terninger, sier jeg - som ikke er så glad i rosiner!

Dressingen er enkel: Rikelig med creme fresh, godt smaksatt med en god balsamico, sukker, salt og pepper - og kanskje en skvis med lime.

Bland sammen og nyt. Sunt og supergodt!

SUPERMATEN

Ikke noen store nyheter, egentlig - spis blåbær, spinat, tomater, fet fisk, yoghurt, kiwi, søtpotet og valnøtter. Også mørk sjokolade, da. Til trøst.

VAKKER FROKOST MED TOMAT OG JORDBÆR


lørdag 16. april 2016

VÅREN PÅ VEI

Fortsatt fanatisk på grønn drikk om morgenen: Sola står inn i vinduskarmen, i dag er det fersk grønnkål, fennikel og selleristang som er basis sammen med en kvart banan i smoothie-mikseren. Et halvt eple, en cm rød chilli inkl noen frø, og en god cm fersk ingefær. Kanskje en dl appelsinjuice og vel så mye iskald Oatly havredrikk. 

Klar og kjør! Isbiter hvis du har! Chillien har skapt en ny dimensjon i mitt smaksunivers! Nyt vårdagen og kjenn den brenne litt på tunga!

onsdag 13. april 2016

BESTE TIL NÅ

Sliten hjem fra et styremøte i kveld, det blir fort lange dager. Innom kjøpesenteret og hamstret litt banan og en pakke med havredrikk. Ut av smoothie-mikseren kom årets beste kveldsdrikk, tror jeg:

En banan, en halv appelsin, tre gode skiver av en stor fenikkel, en passe bit fersk ingefær, og jeg bruker en  ganske stor bit for jeg syns det er topp - og så kveldens spiss på smaken: to tynne skiver av rød chilli og to isbiter.

Fylte opp med Oatly havredrikk og usøtet appelsinjuice. God natta, sier jeg bare. God natta, venner! Dette var godt!


Jeg elsker fenikkel på grunn av den gode smaken. Og det følger sunnhet med den. Jeg sakser fra KK.no: Så altfor mye næringsstoffer kan ikke fenikkelen skryte på seg, men den er likefullt en kilde til kostfiber, vitamin C og B-vitaminet folat. Folat er særlig viktig for gravide.

Vitamin C er en antioksidant som reduserer skader fra frie radikaler. Disse stoffene påfører ørsmå skader på celler og vev, og antioksidantene ødelegger de frie radikalene før de gjør for stor skade. Gevinst? Arvetoffet vårt og kroppens bestanddeler blir beskyttet. Vitamin C fornyer vitamin E og fremmer jernopptak, i tillegg til å være nødvendig for et sterkt bindevev i hud, brusk, bein og tenner.

Tradisjonelt sett har fennikel blitt brukt til å lette fordøyelsen etter et tungt måltid, og fennikelavkok kan lette luftsmerter, hevder folkemedisinen.

lørdag 2. april 2016

FRUKTMOS


En overmoden banan, fire cherrytomater, en halv avokado, tre kvart appelsin, en stangselleri-stang, en bit fennikel, mye fersk ingefær, en dash havredrikk og litt eplesaft var det som ble blandet i dagens morgenjuice. To isbiter i mikser'n ble det også plass til.

Ble egentlig en fruktmos, nesten som å spise en dessert.

Det ble overfylt i smoothie-mikseren! Men det ble en god start på dagen: Friskt og næringsrikt. En fin måte å bruke frukt eller grønnsaker som kanskje er litt overmodne.

Jeg frykter for at dette blir vanedannende, at jeg ikke kan reise noe sted uten å ta med smoothie-mikseren for en fresh start på dagen: En ny start på våren. Håper det varer.

onsdag 23. mars 2016

BÅLKOS MED OST

Fikk litt sånn bål-kos følelse og fant en skikkelig bål-kos-oppskrift. Sitter inne med snøstorm rundt hjørnene, men pytt, pytt. Man kan alltids drømme!

Ost med grillkull finner du her. Lykke til og god påske!

PINNEBRØD

Jeg deler en oppskrift nå, mest for å si god påske til mine lesere! Pinnebrød er godt. Her i byen snør det kraftig. Men jeg gleder meg til pinnebrød-sesongen starter!

Og her finner du en oppskrift. Nyt dagene!

mandag 14. mars 2016

SYRLIG, SYRLIG GRØNT

Lite havredrikk igjen da jeg kom fra helgetur. Morgenens grønne starter ble med siste skvett av Oatlypakken (se innlegget under om havre) pluss appelsinjuice tynnet med vann fordi jeg ikke liker smoothien så sterk.


Saft av en halv sitron og en halv lime ble presset i, en håndfull grønnkål, en kvart avokado, en stilk stangselleri, en bit fersk ingefær. Det ble en grønn og lett syrlig morgen, veldig god. Og sikkert megasunn! 

Seinere i dag blir det havregrøt for å få litt flere betaglukaner inn i systemet. Ha en fin dag!


onsdag 9. mars 2016

HAVRE ER SUNT

I dag skal jeg slå et slag for havren. Og selv om jeg prøver å unngå reklame, må jeg nevne min nokså nyoppdagede helsedrikk, som er laget av havre og som jeg har begynt å bruke i mine morning-milkshakes eller smoothies som det så fint heter nå.

Betaglukan finnes i mengder i havre, og det er godt for å redusere kolesterolet i blodet, andre gode egenskaper har det også: 

"Betaglukaner er gode for hjertet. Som del av en variert og balansert diett og en sunn livsstil bidrar de med å vedlikeholde et normal kolesterolnivå i blodet. Ett glass med 250 ml Oatly gir en tredel av det daglige anbefalte inntaket av betaglukan", sier reklamen.


Og jeg tror dem.

Litt mer om betaglukaner finner du på nettet her


FLYTENDE SØNDAGSFROKOST

Har blitt helt frelst for denne formen for frokost. Litt banan i frokost-smoothien gir god fylde, eple og litt grønnsaker som man finner i kjøleskapet tilsettes, fersk ingefær, gjerne en hel appelsin i skiver, lime- eller sitronsaft er et must, smak deg fram - det er noe med finne smaker som kler hverandre, tenker jeg.

Hver dag en ny variasjon. Jeg har frosset vann i et tynt slikt i en plastpose, og slår av en par tynne isflak og har i mixeren. Bruker usøtet eplesaft og vann til passe fylde, kjører ett lite minutt og voila!

søndag 6. mars 2016

SØNDAGSGRØNN OG FRESH


Søndag og sol, og jeg drikker en grønn, grønn frokost på Oatly havredrikk og appelsinjuice halvt om halvt, med banan, fennikel, selleristang, grønnkål, en halv sitron og mye fersk ingefær. Grønn og frisk!


Havre hjelper på å senke kolesterolet i blodet, som jeg har litt for mye av. Appelsinjuicen bidrar med søthet og bananen med fylde, og sitron og ingefær gir en nødvendig friskhet som trengs for å dempe grønnkålen, som er sterk både på smak og lukt. Men sunn!

I morgen spretter jeg en boks ananas og prøver sammen med grønnkålen. Disse grønne gledene må utforskes videre. Nyt søndagen!

torsdag 25. februar 2016

MER JUICE

I dag ble det en morning-juice med banan, eple, fennikel, sitron- og limesaft, en liten touch av jordbærsyltetøy for å søte den litt, og kjørt på smoothie-mixeren med utblandet grønn iste, og en par, tre isbiter.

Det ble veldig friskt og godt. Jordbær og fennikel er en artig kombinasjon. Prøv selv!

lørdag 13. februar 2016

TYTTEBÆRMILKSHAKE

Kjempegod milkshake til kvelden med en bit banan, noen jordbær og et par skjeer med tyttebærsyltetøy.

Er ikke så glad i tyttebær, men denne smakte godt. og det er sunt
med tyttebær, mange gode mineraler i de bærene!


HELSESTART

Imponerende god frokost-smoothie med cherrytomater, selleristang, banan, jordbær og usøtet eplejuice. Aldri for seint å starte et nytt og bedre liv?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...