fredag 30. september 2022

JEG ER HAVREN

Jeg kom i snakk med noen om betaglukaner, og husket plutselig på at det beste kolesterolsenkende midlet står i matskapet, havregryn. Jeg kom også over en oppskrift på det stadig tilbakevendende Instagram der jeg får masse artige små innslag om mat, nemlig å bruke banan og havremel i vafler. 

En oppskrift på det finner du lenger ned, men jeg hadde ikke bananer, så den kunne jeg ikke bruke. 

Men jeg blandet to dl havregryn med to dl vann og to egg og lot det stå og svelle. Så tilsatte jeg litt vaniljeekstrakt, kardemomme og kanel, litt søtstoff og litt bakepulver samt kanskje en toppet spiseskje med hvetemel da jeg syns den røra var litt løs. Skvettet så i litt raps- og olivenolje, og smurte for sikkerhets skyld jernet før jeg hadde i to små øser med røre.

Det ble vel litt som stekt havregrynsgrøt, men gode var de, vaflene, med blåbær og aprikossyltetøy.

1,5 dl havregryn pr. dag skal tilsvare det du trenger av betaglukan for å få noen virkning, har jeg lest. Så disse vaflene som både ble frokost og lunsj i dag, har sikret meg inntaket.

Her er havren in natura. Og her er oppskriften jeg fant hos Det søte liv.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...