torsdag 1. august 2024

AUTOFAGI I KOSTEN

Det er blitt populært å reklamere for autofagi, ser jeg - det finnes nye bøker om det. Autofagi er en biologisk prosess der gamle, utbrukte cellebestanddeler brytes ned til gjenbruk. 

Der finnes det tre nøkler, leser jeg på nett: Man kan praktisere faste, engasjere seg i intens trening og inkludere bestemte næringsstoffer i kosten, som resveratrol, curcumin og grønn te.

Resveratrol finnes i skallet til druer og er noe av årsaken til at man mener at franskmenns gode hjertehelse, trass i et vidløftig kjøkken, skyldes rødvinen de drikker. Det et interessant. Resveratrol fabrikeres og selges som dyre kosttilskudd - da tror jeg mer på prinsippet om faste og på trening, gitt. Autofagi betyr "selv-spising" mener jeg å huske fra biologiforelesningene. Det er logisk at faste medfører mer slik aktivitet i cellene, spør du meg.

Det ligger en svær artikkel om resveratrol her, men jeg ser ikke mye vitenskapelig bevis på at dette tilskuddet faktisk funker. Så enn så lenge styrer jeg klar av det, og holder meg til 16:8 fasting når det fungerer (ikke i ferien om sommeren) - samt lett trening og gå-turer på veier, stier og i naturen. 

Curcumin er stoffet i gurkemeie, lenge kjent som et potent middel i folkemedisinen. Og grønn te, det sies å være bra. Ikke den beste teen jeg drikker, men sikkert godt for helsa. Så et er vel bare å holde ut og se hva som virker i det lange løp.

Mer om autofagi kan du lese her - trolig kommer mye ny forskning på faget etter hvert.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...