torsdag 4. mars 2021

TRENDER

Jeg har brukt tid på å sette meg litt mer inn i nye retninger som jeg ikke har sett på før, som paleo kosthold og carnivore kosthold, ganske spesielle dietter som er langt mer ensporede og helt annerledes tenkende. Noen linker er for eksempel denne, og keto kostholdet til Diet Doctor som støtter seg på den amerikanske kostholds-guruen Maria Emmerlich, som du finner her. Før var hun keto-guru, nå spiser hun mer kjøtt og proteinrik kost og har kuttet ned på karbohydratene og mener hun har det enda bedre. 

I morrest har jeg sett på en mer-enn-times lang video fra Dr. Anthony Gustin som snakker om at han prøvde ut en ren kjøtt-diett, det de kaller carnivore, som for han er siste trinn på en skala fra normalt kosthold, via steinalder- eller paleo kosthold, via keto til en nesten ren kjøtt-diett i fem uker. 

Jeg grøsser litt, må innrømme det. 

Men det er interessant når folk tester ut det ekstreme for sin egen del, uten å si at dette er veien du må gå. Han er en sympatisk type, og en del av alt som handler om nye kostholdsretninger i USA. Og dem er det mange av. 

Det eneste/mest positive er at disse retningene ofte fjerner seg fra all den kunstige maten som hyllene rundt oss er stappet med. Går bort fra pre-prosessert mat, fjerner hvitt sukker og hvitt mel som helt klart er så langt fra naturlig mat som mulig er. 

Fedme og overvektsproblematikken er global. 

Jeg sliter sjøl med for mange kilo og stadig økende vektkurve. Derfor er jeg nysgjerrig på metoder som får oss til å tenke annerledes og sunnere om maten vi spiser. Her er helt klart store forskjeller i hvordan folk ser på kosthold. Er det sånn at det egentlig ikke er naturlig for oss å spise så mye melkeprodukter som vi gjør? At korn ikke egentlig passer inn i det vi egentlig genetisk sett er tilpasset å spise? 

For meg betyr slike tanker et oppgjør med maten jeg har levd på nesten hele mitt voksne liv. Jeg har klart meg på lite sukkerholdig føde og ikke så mye kjøtt, men jeg har alltid elsket pasta og potet og oster og melkeprodukter - og drukket mye melk. Nå ser jeg at jeg må ta ett eller annet valg med hensyn til kosthold for jeg kan ikke fortsette å gå opp en kilo i året. Så noe må gjøres, som er varig, ikke bare en trend. Jeg har mye å tenke på, altså.

Det som også opptar meg mye og som jeg har skrevet om før, er dette med betennelseshemmende mat - særlig siden jeg hele livet har vært plaget med vond rygg, vond nakke og stor sårhet i muskler og ledd. Litt varierende i perioder, men alltid noe - og alltid plagsomt. Men livet mitt har alltid vært preget av et stressende yrke, og løsningen har alltid vært smertestillende medisiner, som jeg har gått på i alle år. Men ikke nå lenger. 

Jeg prøver derfor ut litt forskjellig, og kjenner på om dette fører til endring i kroppen. Og jeg vet at all testing tar tid, og at det ikke finnes kjappe resultater. Det er kjedelig å vente på bedring. Men nå går det mot lysere tider og da er det alltid enklere å prøve å få til positiv endring.

Jeg kommer ikke til å legge ut før- og etter bilder. Men jeg fant et bilde etter en lavkarboperiode forleden år, og da var jeg såre fornøyd. Og det vises godt. Det kan kanskje være en oppmuntring, i hvert fall for meg sjøl. Ha en fin dag. 

Videoen til den carnivore-eksperimenterende doktor Gustin finner du forresten her på youtube. Sukk og stønn. Low-grass-feed-beef i fem uker. Nei, det høres ikke helt optimalt ut, nei. Men kjekk fyr, og kunnskapsrik - uten tvil.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...