torsdag 2. desember 2021

MENYFORSLAG

Jeg trenger egentlig innspill til en matplan, men jeg googler mange ideer på lavkarbonettet. Så hva spiser jeg til frokost og i disse lavkarbotider - mat med høyt proteininnhold: 

En omelett med ost. Speilegg med stekt tomat. Avokado med salt og sitronsaft. Eller en liten salat med fetaost. Eller noen staver med gul ost. Cottage cheese og yoghurt uten sukker, ofte med kunstig søtt. Hardkokt egg med røkelaks, sild eller ansjos hvis du har fisk på menyen. 

Og svart kaffe.

Jeg liker egentlig ikke å spise frokost. Er sjelden sulten. Noen dager faster jeg over frokosten og spiser først til lunsj. Det kalles for korttids-faste hvis du går 16 timer uten mat - f eks fra åtte om kvelden til tolv neste dag. Det funker av og til. Men ikke alltid. Kveldene er verst. 

Hva spiser jeg til lunsj eller middag på lavkarbo:

Salater, salater,  salater. Med proteiner som ost eller egg og med god dressing.

Laks eller ørret med kald rømme eller stekt med rømme eller fløte som saus. 
Torsk med eggesmør. Stekt sei med løk. Kokt kveite med persillesmør. Alltid grønnsaker til.
Fiskekaker hvis de har lite tilsetning av mel og høy prosent av ren fisk.

Hummus laget på grønn squash og tahini, guacamole på avokado, chili, hvitløk og tomat.
Stekt halloumi-ost med sprøstekt løk og grønn salat. Mer om halloumi kan du lese her.

Dampet blomkål med smør eller ostegratinert blomkål og brokkoli, gjerne sammen med litt godt pålegg som rull eller fenalår som det er mye av i butikkene nå for tida. Hvis du inkluderer kjøttmat.

Pizza på blomkålpizzabunn, stek bunnen først og fyll med alt du liker.
Chaffles som er revet ost og egg, stekt sprøtt i vaffeljernet. Dette er grei nistemat i en boks dersom du skal ut på tur.

Stekt sopp i alle varianter, for sopp har lite karbohydrat, har jeg lest.
Alt av reker og andre skalldyr er alltid lov. Men ikke sammen med loff av noe slag. Nei, nei.
Flite tilsetning av mel og høy prosent av ren fisk.

Salat igjen, salat med fetaost og olivenolje. I salaten har jeg alle typer salattyper, finkuttet kål, paprika, agurk, tomat, purreløk, selleristang, persille eller koriander, men unngår rotgrønnsaker og mais. Fyller på med feta, mozzarella eller annen god ost. Chevre er kjempegodt. Og en god dressing.

Hvis du har med deg kjøtt på menyen:

Kyllingwok el annen wok med masse av de lovlige grønnsakene - og ostedryss, f eks parmesan.
Tacokjøttdeig med tacotilbehør i hjertesalat i stedet for i tacolefser.
Mossaka med squash, tomat, kjøttdeig og cottage cheese i stedet for hvit saus.

Av og til burger, kjøttkaker eller karbonader, helst lagd på karbonadedeig, eller nå rundt jul, medisterkaker. Men ikke vegetarburgere nå, snufs - de har for mye karber i denne fasen av mitt lavkarboprosjekt.  
 
Cottage cheese med kanel og kunstig sukker. Det er premiemat, dessert.

Om litt er også nøtter og mandler lovlig, og litt bær. Det gleder jeg meg til. Og jeg gleder meg merkelig nok også til jul selv om dietten begrenser en del på julegildet. Men det tror jeg bare vil være sunt, gitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...