søndag 3. desember 2023

MAT FOR GLEDE I SINNET

Matvarer for å lette på tungsinn, finns de? Kjente matvarer som inneholder eller fører til mer serotonin i omløp og dermed mer glede i sinnet er disse:

Havre, bananer, egg og sjokolade sies å hjelpe på nivåer av serotonin. Ananas er bra fordi den beroliger og inneholder melatonin som gjør deg søvnig. Laks og annen fet fisk er bra fordi den har omega-3 og bedrer energinivået, og kikerter sies å hjelpe på nivåene av serotonin og dopamin, et annet nyttig signalstoff i kroppen. 

Informasjonen har jeg hentet her og jeg innestår ikke for dette, sånn vitenskapelig, Men det kan neppe skade å prøve? Faren min sa alltid at hvis man hadde særlig lyst på noe, kunne det være man trengte akkurat de stoffene som var der. Jeg hadde veldig lyst på banan disse dagene - og nå har jeg lyst på kaffe og sjokolade. Jeg er sikkert ikke den eneste.

Vil du lese mer, er det en del interessante ting i denne artikkelen, les den her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...